رفتن به محتوا رفتن به پابرگ

سامانه مودیان مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی یک سامانه آنلاین با آدرس tp.tax.gov.ir است که توسط سازمان امور مالیاتی به‌منظور ثبت مشمولان مالیاتی، ارسال اظهارنامه مالیاتی و اطلاعات مربوط به مالیات برای سازمان مالیاتی و همچنین دریافت اطلاعات و مستندات از طرف سازمان مالیاتی ایجاد شده است. هدف از ایجاد این سامانه، سهولت و ایمنی در پرداخت مالیات است.

 

در این مقاله به شرح و توضیح  مختصر این سامانه میپردازیم

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟
 

سامانه مودیان مالیاتی یکی از ابزارهای مالیاتی است که به دولت و سازمان مالیاتی کمک می‌کند تا در جمع آوری مالیات‌ها و بدهی‌های مالیاتی از طریق اینترنت، از فرآیند ساده‌تر و ایمن‌تری برخوردار شوند. این سامانه به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق اینترنت مالیات خود را پرداخت کنند. هدف از ایجاد این سامانه، سهولت و ایمنی در پرداخت مالیات است.

مطابق قانون، ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی از وظایف صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی است.این سامانه‌ جهت ارسال صورت حساب‌ الکترونیکی مودیان روی کار آمده است .
این سامانه تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور، با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی و حذف رسیدگی ممیز محور مطابق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان راه اندازی شده است. طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب آبان 1398، هر فرد مشمول مالیات موظف است برای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی و اخذ شناسه یکتای حافظه مالیاتی اقدام کند. در این سامانه به هر مودی مالیاتی یک کار پوشه اختصاص داده می‌شود. این کارپوشه راه ارتباطی مودیان با سازمان امور مالیاتی است.

مشمولین باید صورتحساب‌های الکترونیک خود را مطابق فراخوان‌های اعلامی قانون تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در موعدهای مشخص به سامانه مودیان، ارسال کنند.همه اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به ارسال صورت‌حساب الکترونیکی هستند.


چه کسانی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند؟

سامانه مودیان مالیاتی یک سامانه ثبت نام برای افراد حقوقی و حقیقی است که برای مالیات دهی به دولت باید ثبت نام کنند. افراد حقوقی شامل شرکت‌ها، موسسات، سازمان‌ها و سایر موجودیت‌های حقوقی هستند، در حالی که افراد حقیقی شامل افرادی هستند که در حال استفاده از دارایی‌های خود برای اهداف تجاری هستند، مانند کارآفرینان و سایر افرادی که به عنوان مجری فعالیت‌های تجاری عمل می‌کنند. برای مثال، تعدادی از کسانی که باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند، عبارتند از:

  • شرکت‌های تجاری، شرکت‌های سهامی خاص و سهامی عام، شرکت‌های مسئولیت محدود و سایر شرکت‌های حقوقی
  • موسسات خیریه، بنیادها و سایر موسسات غیرانتفاعی
  • اشخاص حقیقی که به عنوان مجری فعالیت‌های تجاری عمل می‌کنند، از جمله اشخاصی که مشاغل خود را به عنوان مشاغل خودکار، فروشگاه آنلاین، مشاغل خانگی و غیره اداره می‌کنند.
  • افراد حقیقی و حقوقی که درآمدی دریافت می‌کنند که باید مالیات آن پرداخت شود، از جمله درآمدهایی که از اجاره واحدهای مسکونی، درآمدهای حقوق و دستمزد، درآمدهایی که از فروش کالاها و خدمات کسب می‌کنند و غیره.
  • فعالان اقتصادی که در مناطق ویژه اقتصادی مستقر هستند و حجم معاملات سالانه آن‌ها از مبلغ پیشنهادی هیات وزیران بیشتر باشد.

لطفا توجه داشته باشید که لیست بالا فقط یک فهرست کلی است و ممکن است در موارد خاصی، افراد دیگری نیز موظف به ثبت‌نام در سامانه مودیان مالی باشند.

چه کسانی نباید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند؟
به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و با تصویب هیئت وزیران و تبصره ماده 2 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی حقوقی ، مودیانی که کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده ارائه می‌کنند و همچنین مودیانی که به علت ماهیت کسب‌وکار آن‌ها، امکان عضویت در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را ندارند، از ثبت‌ نام در سامانه مودیان مالیاتی معاف هستند،  از جمله:

  • اشخاص حقیقی موضوع ماده (81) قانون مالیات‌های مستقیم مانند فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی، زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان‌داری، احیای مراتع و جنگل‌ها، باغات اشجار از هر قبیل و نخیلات.

  • اشخاص حقیقی موضوع ماده (142) قانون مالیات‌های مستقیم مانند کارگاه‌های فرش دستباف، صنایع دستی و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوطه.
چگونگی کار با سامانه مودیان مالیاتی

برای استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، ابتدا باید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید. سپس، شماره ملی و پسورد خود را وارد کنید. پس از ورود به حساب کاربری خود، شما می‌توانید اقدام به پرداخت مالیات خود کنید.

مراحل ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

در اینجا مراحل ثبت‌نام در این سامانه را مرور میکنیم:

  • برای ثبت نام از طریق موبایل یا سیستم کامپیوتری به نشانی اینترنتی زیر وارد شده و در قسمت ثبت نام، کد ملی و شماره موبایل خود را وارد کنید.

https://my.tax.gov.ir/?url_back=https://tp.tax.gov.ir

  • در صفحه ثبت‌نام، کد ملی یا شناسه ملی یا کد فراگیر، شماره همراه و تاریخ تولد را وارد کنید. یک رمز عبور انتخاب کرده و در قسمت رمز عبور درج کنید. سپس، رمزی که در تصویر امنیتی نمایش داده شده در بخش زیرین آن، وارد کنید. در انتها، دکمه ثبت نام را بزنید.

در این مرحله، یک کد احراز هویت روی شماره موبایل اعلام شده، ارسال می‌شود. این کد برای اطمینان از تطابق کد ملی و شماره موبایل است. شماره تلفن موبایل وارد شده باید با شماره ملی متعلق به یک شخص باشد. در غیر این صورت با یک پیغام خطا مواجه خواهید شد. در ادامه، رمز یک بار مصرف پیامک شده به شماره همراه اعلام شده را وارد کنید.  بعد از ورود رمز یک بار مصرف، روی دکمه «ورود به سامانه» بزنید. با انجام این مرحله، ثبت نام اولیه تکمیل می‌شود.
 همکاران ما در شرکت حساب اندیش آذرخش همواره آماده آموزش و یاری شما در تمامی مراحل ثبت نام و دیگر مراحل ثبت نام  شما می باشند .

نکته مهم

شماره تلفن همراه اعلامی باید با نام متقاضی که اقدام به ثبت ‌نام در این سامانه می‌کند باشد و کد ملی او همخوانی داشته باشد تا در آینده با چالش‌ها و مشکلات مربوط به عدم دسترسی به رمز عبور مواجه نشود.

سامانه مودیان مالیاتی
مزایای سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی در کشورهای مختلف به عنوان یکی از مهم‌ترین و جدیدترین فناوری‌های ارتباطی بین دولت و شهروندان به کار می‌رود. این سامانه‌دارای مزایا و معایبی است که در زیر توضیح داده‌می شوند:

  1. افزایش شفافیت:با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، مشخصات شهروندان به همراه اطلاعات مالی آن‌ها برای دولت قابل دسترسی هستند. این باعث شفافیت بیشتر در امور مالی و مالیاتی می‌شود.
  2. کاهش هزینه‌ها:با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، هزینه‌های مربوط به ارسال مکاتبات، حضور در دفاتر مالیاتی و غیره به شدت کاهش می‌یابد.
  3. افزایش سرعت و دقت:با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، ارسال اطلاعات مالی و مالیاتی به دولت به صورت آنلاین انجام می‌شود. این باعث سرعت و دقت بیشتر در ارائه اطلاعات مالی و مالیاتی می‌شود.
  4. جلوگیری از تقلب:با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، اطلاعات مالی و مالیاتی شهروندان به صورت آنلاین به دولت ارسال می‌شود. این باعث جلوگیری از تقلب در ارائه اطلاعات مالی و مالیاتی می‌شود.
  5. سهولت در پرداخت مالیات:با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، پرداخت مالیات بسیار ساده تر و سریع تر می شود. این سامانه به کاربران امکان می دهد تا در هر زمانی که بخواهند، مالیات خود را پرداخت کنند.
برخی از معایب این سامانه  نیز عبارتند از:
  1. نیاز به دسترسی به اینترنت: استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، به دسترسی به اینترنت نیاز دارد. برای کسانی که در مناطقی با اینترنت ضعیف هستند، این مسئله ممکن است مشکل ساز شود.
  2. عدم اطمینان از امنیت: استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، به دلیل وجود اطلاعات شخصی و مالی ممکن است از لحاظ امنیت اطلاعات مربوطه مسئله ساز شود.
تاریخ اجرای قانون سامانه مودیان

تاریخ لازم الاجرا شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای گروه‌های مختلف شرکت‌ها متفاوت است و اصطلاحاً فراخوان سامانه مودیان بستگی به نوع شرکت دارد. طبق قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، قانون سامانه مودیان به صورت هم‌زمان برای همه شرکت‌ها اجرا نمی‌شود؛ در واقع شرکت‌ها با توجه به نوع آنها به چند دسته تقسیم شدند که هر یک از آنها باید در تاریخ خاصی در سامانه مودیان ثبت نام و صورت حساب الکترونیکی صادر کنند؛ بنابراین زمان ثبت نام در سامانه مؤدیان، با توجه به نوع شرکتی که در آن فعال می کنید متفاوت است. در جدول زیر می‌توانید تاریخ اجرای قانون سامانه مودیان را برای انواع شرکت‌ها ببینید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

 تمامی حقوق  این سایت به نام حساب اندیش آذرخش محفوظ است.