رفتن به محتوا رفتن به پابرگ

مالیات بر خانه خالی

قانون‌گذاران در سال ۱۳۹۹ برای جلوگیری از سودجویی برخی ملاک کشور که با خالی نگه‌داشتن املاک خود، سعی در بالابردن قیمت املاک داشته‌اند، قانون مالیات بر خانه‌ خالی را مقرر کردند که به‌نفع تمامی اقشار جامعه خواهد بود.

چه املاکی مشمول مالیات بر خانه های خالی می شوند

بر اساس ماده 54 مکرر اصلاحی قانون مالیات های مستقیم: هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که به استناد ثبت اطلاعات مسکن در سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از 120 روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت های تبصره 11 ماده 53 قانون مالیات های مستقیم، ماهانه مشمول مالیات بر درآمد اجاره به شرح ماده 54 اصلاحی می شوند که عبارت است از:


سال اول 6 برابر مالیات متعلقه،
سال دوم 12 برابر مالیات متعلقه
سال سوم به بعد 18 برابر مالیات متعلقه.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، افرادی که پیامک ثبت نام خانه های خالی را دریافت کرده اند، به مدت 10 روز، یعنی تا 22 اسفند ماه سال جاری، فرصت داشته تا با مراجعه به سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir، برای ثبت و ویرایش اطلاعات سکونتی و مالکیتی خود اقدام نمایند. 

نحوه تشخیص خانه های خالی

همه مالکان و صاحبان خانه‌ها باید اطلاعات املاک و خانه‌های خود را در سامانه اسکان و املاک کشور ثبت کنند. این سامانه متعلق به وزارت مسکن و شهرسازی برای ثبت نام مالیات بر خانه های خالی است و اطلاعات کاملی از کد پستی و وضعیت سکونت هر خانه توسط مالک یا مستاجر را در خود دارد. مطابق با قانون مالیات بر خانه های خالی شورای نگهبان، همه نهادهای دولتی و بانک‌ها موظف‌اند فقط با دریافت نشانی و کد پستی، به مردم خدمت‌رسانی کنند. به‌این‌ترتیب فرایند شناسایی محل سکونت افراد به‌سرعت و با دقت انجام می‌شود.

علاوه بر این، دولت پیامکی حاوی درخواست برای شفاف‌سازی تعیین وضعیت واحدهای مسکونی به مردم ارسال می‌کند. افراد بعد از دریافت پیامک، ۲ ماه فرصت دارند تا وضعیت خانه یا ملک خود را در سامانه اسکان و املاک کشور، ثبت کنند. در غیر این صورت ملک موردنظر به‌عنوان خانه خالی شناسایی شده و مشمول طرح مالیاتی می‌شود. مالکان خانه‌های خالی باید در زمان مناسب اظهارنامه مالیاتی را پر کرده و به سازمان مالیاتی کشور تحویل دهند.

مالیات خانه های خالی چگونه محاسبه می شود؟

مالیات بر خانه های خالی بر اساس عوامل مختلفی مانند زمان خالی بودن ملک، تعداد خانه‌های خالی و میزان ارزش اجاری ملک محاسبه می‌شود. ضریب مالیات بر خانه های خالی در تهران و سایر شهرهای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برای دارندگان ۱ تا ۵ خانه عبارت‌اند از:

سال اول: ۶ برابر ارزش اجاری ملک

سال دوم: ۱۲ برابر ارزش اجاری ملک

سال سوم: ۱۸ برابر ارزش اجاری ملک

ضریب مالیات برای کسانی که بیشتر از ۵ خانه خالی دارند، به شرح زیر است:

سال اول: ۱۲ برابر ارزش اجاری ملک‌ها

سال دوم: ۲۴ برابر ارزش اجاری ملک‌ها

سال سوم: ۳۶ برابر ارزش اجاری ملک‌ها

مالک خانه در صورت نداشتن اعتراض می‌تواند یک ماه بعد از ارسال برگ تشخیص مالیات، برای پرداخت آن اقدام کند. در صورت دیرکرد در پرداخت مالیات، به‌ازای هر ماه ۲.۵ درصد جریمه به فرد تعلق خواهند گرفت.

 

نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی

حال که در خصوص مالیات خانه های خالی بر اساس ماده 54 مکرر اصلاحی قانون مالیات های مستقیم صحبت کردیم، نوبت به صحبت در خصوص نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی از منظر همین قانون و بر اساس مواد 53، 54 و 131 این قانون می رسد. در خصوص نحوه محاسبه خانه های خالی به شرح زیر عمل خواهد شد:

ابتدا ارزش اجاره ماهانه برای یک خانه بر اساس متر مربع مشخص و محاسبه می شود. برای مثال در خصوص ملکی 100 متری با ارزش اجاره برای هر متر مربع از قرار متری 50 هزار تومان ارزش اجاره ماهانه معادل 5000000=100*50 خواهد بود.

سپس 25 درصد استهلاک آن بر اساس ماده 53 این قانون که اشعار می دارد: “درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌گردد عبارت است از کل مال‌ الاجاره، اعم از نقدی و غیر نقدی، پس از کسر بیست­ و پنج ‌درصد(25%) بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره”. محاسبه می شود. در همین مثال محاسبه 25 درصد استهلاک و کسر آن از قرار تومان 1250000=25%*5000000 و 3750000=5000000-1250000 خواهد شد.

سپس نرخ مالیات اجاره ماهانه بر اساس ماده 131 قانون مالیات های مستقیم که اشعار می دارد: “نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای می‌باشد به شرح زیر است: تا میزان پانصد میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد (15%) – نسبت به مازاد پانصد میلیون ریال تا میزان یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست درصد”. محاسبه می گردد که بر حسب مثال بالا از قرار تومان 562500=15%*3750000 خواهد شد.

و در نهایت بر اساس آنچه در ماده 54 مکرر این قانون در خصوص مالیات خانه های خالی گفته شده است (در سال اول 6 برابر، در سال دوم 12 برابر، در سال سوم 18 برابر مالیات متعلقه)، مالیات خانه خالی را محاسبه می نماییم. که با توجه به محاسبات بالا عبارت است از:

سال اول مالیات یک خانه خالی ۱۰۰ متری برای سال اول ماهانه برابر است با: 3375000=562500*6 تومان.

در سال دوم با فرض ثابت ماندن ارزش اجاری املاک: 6750000=562500*12 تومان مالیات اجاره خانه خالی خواهد بود.

سال سوم به بعد با فرض ثابت ماندن ارزش اجاری املاک : 10125000=562500*18 مالیات خانه خالی خواهد بود.

شرکت حسابداری حساب اندیش آذرخش ارائه دهنده خدمات نوین درحوزه مشاوره مالی است.برای داشتن یک مشاور مالی خبره در کنار خود یا سازمان خود فقط کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید.

متن سربرگ خود را وارد کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

 تمامی حقوق  این سایت به نام حساب اندیش آذرخش محفوظ است.