رفتن به محتوا رفتن به پابرگ

مالیات بر خانه های لوکس

یکی از زیرشاخه های مالیات های مستقیم و به طور اخص، مالیات بر املاک، مالیات بر خانه های لوکس، می باشد که همچون سایر انواع مالیات، دارای سامانه، نحوه محاسبه و پرداخت مخصوص به خود می باشد و عدم پرداخت آن، مودیان مشمول این نوع از مالیات را با جریمه های مالیاتی سنگین، موجه خواهد کرد.

با توجه به اهمیت این نوع از مالیات، در مقاله حاضر، ابتدا به این سوال، پاسخ داده که مالیات بر خانه های لوکس 1402 چیست؟ سپس در ادامه، پس از معرفی سامانه expasset.tax.gov.ir، املاک مشمول، جدول، نحوه محاسبه، سامانه  و نحوه پرداخت این نوع از مالیات را توضیح خواهیم داد.

همانطور که گفته شد، یکی از اقسام مالیات های مستقیم، مالیات بر دارایی بوده که مالیات بر املاک، از زیر مجموعه های آن است. مالیات بر املاک، نیز خود دارای انواع مختلفی، همچون مالیات بر نقل و انتقال املاک، مالیات بر درآمد اجاره املاک و مالیات بر خانه های لوکس، می باشد.

بنابراین، همانطور که ملاحظه می شود، مالیات املاک و واحدهای مسکونی یا مالیات بر خانه های لوکس، یکی از زیرشاخه های مالیات های مستقیم و به طور اخص، مالیات بر املاک می باشد. در این نوع از مالیات، صاحبان واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که ارزش آن ها، تا مبلغ مشخص شده در قانون است، باید درصد مشخصی از ارزش املاک خود را به عنوان مالیات، به دولت بپردازند.

با این وجود، لازم است به این نکته توجه شود که مالیات بر خانه های لوکس، بر خلاف مالیات بر خودروهای لوکس، یک نوع مالیات بر دارایی نمی باشد. دلیل این مساله، آن است که در مالیات بر خودروهای لوکس، مجموعه ارزش تمام خودروهای یک شخص، با هم جمع شده و در صورتی که ارزش آن ها، بیش از مبلغ تعیین شده در قانون باشد، فرد، ملزم به پرداخت مالیات خواهد بود.

حال آنکه در مالیات بر خانه های لوکس، ارزش هر واحد مسکونی و باغ ویلا، به طور جداگانه سنجیده شده و بر حسب مورد، برای آن، مالیات تعیین می شود. بنابراین، به عنوان مثال، چنانچه شخصی، دارای 10 خانه بوده ولی ارزش هر کدام از آن ها کمتر از حد نصاب قانونی باشد، این فرد، ملزم به پرداخت مالیات نخواهد بود، هر چند مجموع ارزش تمام خانه های وی، بیش از حد مقرر قانونی باشد. بنابراین، مالیات املاک و واحدهای مسکونی یا مالیات بر خانه های لوکس، در واقع یک نوع مالیات بر کالای لوکس می باشد.

با توجه به توضیحات بالا، در پاسخ به این سوال که مالیات بر خانه های لوکس چیست، باید گفت، مالیات بر خانه های لوکس، یکی از انواع مالیات های مستقیم بوده که به موجب آن، صاحبان واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که ارزش آن، تا مبلغ مشخص شده در قانون است، باید درصد مشخصی از ارزش املاک خود را به عنوان مالیات، به دولت پرداخت نمایند.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال قبل بوده و در صورت تغییر در سال ۱۴۰۲، متن مقاله بروز رسانی می گردد.

چه املاکی مشمول مالیات املاک و واحدهای مسکونی 1402 می شوند؟

مالیات بر خانه های لوکس ،همانند مالیات بر خودرو که تنها به خودروهای خاصی تعلق گرفته، شامل تمام خانه ها و املاک نشده و صرفا برخی از مالکین خانه ها و املاک، موظف به پرداخت قبض مالیات آن بوده که نحوه محاسبه آن نیز همانند مالیات بر خودرو، مطابق جدول مخصوص به آن می باشد.

بنابراین، در ارتباط با بحث مالیات بر خانه های لوکس، لازم است تا پیش از صحبت در مورد نحوه محاسبه و نحوه پرداخت این نوع از مالیات، ابتدا مشخص شود که کدام مالکین املاک، ملزم به پرداخت این نوع از مالیات بوده و به عبارت دیگر، چه املاکی مشمول مالیات املاک و واحدهای مسکونی یا مالیات بر خانه های لوکس 1402 می شوند؟

در پاسخ به این سوال که چه املاکی مشمول مالیات بر خانه های لوکس ۱۴۰۲ می شوند؟ باید گفت، به موجب بند (ق) تبصره 6 قانون بودجه سال قبل، در نحوه محاسبه مالیات بر خانه های لوکس، صرفا املاک زیر و با شرایطی که در ادامه گفته شده، مشمول این مالیات می شوند:

لازم به ذکر است، هرچند آیین نامه اجرایی این بند، هنوز به تصویب هیات دولت نرسیده و جزئیات مربوط به مالیات املاک و واحدهای مسکونی و مالیات بر خانه های لوکس سال 1402، فعلا معلوم نمی باشد، اما مواد آیین نامه مصوب دولت در سال گذشته که متعارض با قانون بودجه سال قبل نباشد، می تواند برای تکمیل مقررات قانون بودجه، مورد استفاده قرار گیرد.

تمامی واحدهای مسکونی و باغ ویلاها، مشروط بر آنکه ارزش عرصه و اعیان آن ها، بیش از 150،000،000،000 ریال (معادل 15 میلیارد تومان ) باشد، مشمول مالیات بر خانه های لوکس ۱۴۰۲ می شوند.

منظور از باغ ویلا، مکان هایی است که در عین حال که بر حسب مجوز صادره، به عنوان باغ شناخته شده، پروانه ساختمان، به منظور ساخت ویلا نیز در آن، از سوی دهیاری یا شهرداری مربوطه، صادر شده است.

به واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که در حال ساخت می باشند، مالیات بر خانه های لوکس، تعلق نگرفته؛ لذا، مالکین این املاک، از پرداخت مالیات بر خانه های لوکس، معاف می باشند.

در صورت انتقال مالکیت ملک، مالیات بر خانه های لوکس ۱۴۰۲، بر عهده مالکی است که از ابتدای سال 1402، مالک واحد مسکونی یا باغ ویلای مشمول مالیات شده باشد.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال قبل بوده و در صورت تغییر در سال ۱۴۰۲، متن مقاله بروز رسانی می گردد.

تا پیش از تصویب قانون بودجه سال قبل، مالیات بر خانه های لوکس، همچون مالیات خودرو، دارای یک جدول بود که در آن جدول، با توجه به ارزش عرصه و اعیان واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای لوکس، درصدهای متفاوتی، مبنای نحوه محاسبه و پرداخت این نوع از مالیات، قرار می گرفت. به موجب این جدول، نرخ و میزان مالیات بر خانه های لوکس، به ترتیب زیر، تعیین شده بود:

نسبت به مازاد 10 میلیارد تومان تا 15 میلیارد تومان، یک در هزار؛ نسبت به مازاد 15 میلیارد تومان تا 25 میلیارد تومان، دو در هزار؛ نسبت به مازاد 25 میلیارد تومان تا 40 میلیارد تومان، سه در هزار؛ نسبت به مازاد 40 میلیارد تومان تا 60 میلیارد تومان، چهار در هزار؛ نسبت به مازاد 60 میلیارد تومان به بالا، پنج در هزار.

اما در جریان تصویب قانون بودجه سال قبل، این جدول و درصدهای آن، در نحوه محاسبه و پرداخت مالیات بر خانه های لوکس، حذف شده و درصد نرخ مالیات بر خانه های لوکس ۱۴۰۲، مطابق جدول زیر که مربوط به سال قبل است و در صورت اعلام برای سال 1402 بروزرسانی می شود، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید:

جدول مالیات بر خانه های لوکس

ارزش ملک

نرخ مالیات

تا 15 میلیارد تومان

معاف

مازاد بر 15 میلیارد تومان

نسبت به مازاد 15 میلیارد تومان تا هر مبلغ به بالا، 2 در هزار


به این ترتیب، همانطور که ملاحظه می شود، مطابق جدول مالیات بر خانه های لوکس ۱۴۰۲، که در قانون بودجه سنوات قبل، به تصویب رسیده، در حال حاضر، مالکین خانه ها و املاکی که ارزش آن، بیش از 15 میلیارد تومان بوده، موظف هستند تا میزان 2 در هزار یا 2 هزارم ارزش ملک خود، نسبت به مازاد 15 میلیارد تومان را به عنوان مالیات بر خانه های لوکس، به دولت پرداخت کرده و این درصد، برای تمام املاک مشمول مالیات، یکسان می باشد. در صورت اعمال تغییر و اعلام بای سال 1402، در متن مقاله، اطلاع رسانی می گردد. 

نحوه محاسبه مالیات بر خانه های لوکس 

با توجه به توضیحاتی که در بخش قبل، در مورد تغییر جدول مالیات بر خانه های لوکس، در قانون بودجه ارائه شد، نحوه محاسبه مالیات بر خانه های لوکس در سال ۱۴۰۲، جهت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی مربوطه، بسیار آسان بوده و طبق توضیحات زیر می باشد: 

نحوه محاسبه مالیات بر خانه های لوکس در سال 1402، بدین صورت بوده که مالکین واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مشمول مالیات، 2 هزارم یا 2 دهم درصد ارزش ملک خود، نسبت به مازاد 15 میلیارد تومان را محاسبه کرده و حاصل، میزان مالیات آنها در سال ۱۴۰۲ خواهد بود. برای درک بهتر نحوه محاسبه مالیات بر خانه های لوکس، به مثال زیر توجه نمایید:

فرض کنید ارزش یک باغ ویلا 20 میلیارد تومان می باشد. در این صورت، مازاد 15 میلیارد تومان، یعنی 5 میلیارد تومان از این ملک، مشمول مالیات بر خانه های لوکس بوده که نحوه محاسبه آن، بدین صورت می باشد: 2 را در 5 میلیارد تومان، ضرب کرده و حاصل را تقسیم بر 1000 می کنیم که عدد نهایی، 10 میلیون تومان خواهد بود که میزان مالیات پرداختی مالک این ملک در سال ۱۴۰۲ می باشد.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال قبل بوده و در صورت تغییر در سال ۱۴۰۲، متن مقاله بروز رسانی می گردد.

سامانه مالیات بر خانه های لوکس

در سال های اخیر، سازمان امور مالیاتی کشور، علاوه بر سایت اصلی این سازمان، یعنی سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir، سامانه ها و سایت های متعدد دیگری را نیز به منظور تسهیل و تسریع در ارائه خدمات مالیاتی، تاسیس و راه اندازی کرده است.

یکی از سامانه های نسبتا جدید سازمان امور مالیاتی کشور، سامانه مالیات بر خانه های لوکس، به آدرس اینترنتی expasset.tax.gov.ir بوده که از زیرمجموعه های درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir می باشد. از طریق سامانه مالیات بر خانه های لوکس، مودیان مشمول این مالیات، می توانند با انتخاب واحد مسکونی یا باغ ویلای متعلق به خود، برای مشاهده و پرداخت مالیات بر خانه های لوکس، اقدام نمایند.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال قبل بوده و در صورت تغییر در سال ۱۴۰۲، متن مقاله بروز رسانی می گردد.

نحوه پرداخت مالیات املاک و واحدهای مسکونی 

اشخاصی که دارای واحد مسکونی یا باغ ویلای مشمول مالیات بر خانه های لوکس بوده، لازم است تا مطابق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور و در مهلت مقرر، برای پرداخت مالیات خود، از طریق سامانه expasset.tax.gov.ir، اقدام نمایند، در غیر این صورت، مشمول جرایم مالیات خواهند شد. لذا، در این بخش، نحوه پرداخت مالیات املاک و واحدهای مسکونی یا مالیات بر خانه های لوکس را توضیح داده که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

در مرورگر دستگاه خود، آدرس سامانه درگاه ملی خدمات مالیات، یعنی my.tax.gov.ir را جست و جو نمایید تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سامانه شوید. پس از وارد کردن کد ملی، رمز عبور و عدد تصویر امنیتی، بر روی دکمه (ورود به پنل کاربری) کلیک کنید.

در این مرحله از مراحل نحوه پرداخت مالیات بر خانه های لوکس، یک کد شش رقمی، به شماره همراه شما ارسال می گردد. این کد را در کادر مشخص شده، وارد کرده و دکمه ورود به سامانه را بزنید.

مالیات خانه های لوکس

پس از ورود به حساب کاربری خود، از منوی سمت راست، بر روی گزینه واحدهای مسکونی گران قیمت، کلیک نمایید تا وارد سامانه expasset.tax.gov.ir شوید.

مالیات خانه های لوکس

همانطور که در صفحه جدید، ملاحظه می نمایید، وارد سامانه مالیات بر خانه های لوکس expasset.tax.gov.ir شده اید و می توانید با انتخاب ملک خود و سپس، با زدن گزینه نمایش مالیات ملک، از میزان مالیات ملک خود، اطلاع حاصل کنید.

مالیات خانه های لوکس

در ادامه مراحل نحوه پرداخت مالیات بر املاک و واحدهای مسکونی یا مالیات بر خانه های لوکس و پس از مشخص شدن میزان مالیات، در سامانه expasset.tax.gov.ir، می توانید برای پرداخت مالیات مربوطه و دریافت مفاصا حساب مالیاتی 1402 خود اقدام نمایید.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال قبل بوده و در صورت تغییر در سال ۱۴۰۲، متن مقاله بروز رسانی می گردد.

موسسه حساب اندیش آذرخش با بیش از ۱۰ سال سابقه خدمات مالی و مالیاتی،حسابداری و حسابرسی و مشاور ارشد ده ها شرکت معتبر ، آماده ارائه خدمت به شما در تمامی خدمات مالی و مالیاتی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

 تمامی حقوق  این سایت به نام حساب اندیش آذرخش محفوظ است.